Przedszkole Publiczne nr 3

Pomoc pedagogiczna


Pomoc psychologiczno - pedagogiczna

W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie pracy bieżącej z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:


1) zajęć rozwijających uzdolnienia;


2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;


3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;


4) porad i konsultacji. 

 

Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017 poz. 1591)

 

Od dnia 1 października 2017 r. w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w naszym przedszkolu  organizowane są specjalistyczne zajęcia logopedyczne. 
Zgodnie z aktualnymi przepisami prawa oświatowego zajęciami logopedycznymi objęte są dzieci, u których w wyniku obserwacji pedagogicznych rozpoznano indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne w zakresie zaburzeń mowy i wymowy utrudniających komunikację językową i edukację.
Zajęcia prowadzone są przez specjalistę logopedę. Zajęciami objęte są dzieci ze wszystkich czterech oddziałów przedszkolnych.

 

Ponadto w przedszkolu organizowana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna w trakcie pracy bieżącej, dotycząca wspomagania rozwoju dzieci w obszarach wymagających działań stymulująco-kompensacyjnych, udzielana przez nauczycieli wychowawców. 
W zależności od zaobserwowanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci, oraz ich indywidualnych możliwości psychofizycznych nauczyciele w swoich grupach wspomagają rozwój dzieci poprzez:

 

- doskonalenie sprawności manualnej,
- doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej,
- usprawnianie mowy i myślenia,
- kształtowanie umiejętności nabywania prawidłowych postaw społecznych i dojrzałości emocjonalnej,
- kształtowanie prawidłowej dynamiki procesów myślowych (nadpobudliwość psychoruchowa, obniżona pobudliwość psychoruchowa),
- rozwijanie zainteresowań i zdolności intelektualnych, plastycznych, muzycznych.

 

Działania te poprzedzone są wstępną obserwacją pedagogiczną i prowadzone są przez nauczycieli w grupach w czasie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

O konieczności udzielenia dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej (zakresie, formach, terminie) rodzice są na bieżąco informowani.

Przedszkole  współpracuje  ściśle z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Tarnowie.